EU uvalí clo na čínské elektromobily

Evropská komise tento týden oznámila, že od příštího měsíce bude na dovážené čínské elektromobily předběžně uplatňovat dodatečná cla ve výši 17 až 38 %. Cla budou uplatňována nad rámec stávajících 10 % cel na všechny čínské elektromobily v závislosti na tom, do jaké míry výrobci vyhověli šetření EU, které se týkalo subvencování elektromobilů. Tento krok zdůvodnila EK tím, že zaručení rovných podmínek pro všechny je základem pro udržení globální konkurenceschopnosti.

Komise uvedla, že její šetření odhalilo, že dodavatelský řetězec elektromobilů je v Číně „silně dotován a že dovoz čínských elektromobilů představuje hrozbu jasně předvídatelné a bezprostřední újmy pro průmysl EU“. Předběžné rozhodnutí následuje po vyšetřování státní podpory výrobců elektromobilů, které bylo z moci úřední oznámeno a zahájeno předsedkyní Ursulou von der Leyen v září minulého roku. Komise návazně na vyšetřování uplatnila různé úrovně povinností na tři hlavní výrobce elektrických vozidel.

BYD, který se přetahuje s Teslou o pozici největšího světového prodejce bateriových elektromobilů, má vyměřené nejnižší dodatečné clo ve výši 17,1 %. Společnost Geely, která vlastní švédské Volvo, byla zatížena dodatečným clem ve výši 20 % a SAIC dalším clem ve výši 38,1 %. Co se týče ostatních výrobců elektromobilů v Číně, ti, kteří spolupracovali při šetření EU, se dočkají dodatečného cla ve výši 21 %, zatímco na ty, kteří nespolupracovali, se vztahuje dodatečné clo ve výši 38,1 %. Tesla, která vyrábí mnoho svých vozů v Číně, by mohla obdržet „individuálně vypočtenou celní sazbu“ v pozdější fázi „na základě odůvodněné žádosti“ podané automobilkou, uvedla Komise.

Nová cla na elektromobily pravděpodobně odstartují intenzivní jednání mezi Pekingem a Bruselem, jejichž cílem by mělo být zabránění eskalace škodlivé obchodní války. Pokud se Komise s čínskými úřady na řešení této záležitosti nedomluví, budou prozatímní cla platit od 4. července. EU pak musí do listopadu rozhodnout, zda cla přijme natrvalo. Členské země pak budou o takovém návrhu hlasovat. Pro zrušení cel by se musela vyslovit kvalifikovaná většina států unie, pro se již vyjádřilo Německo nebo Švédsko a Maďarsko, a to z důvodu obav z odvetných kroků ze strany Číny. Naopak proti zrušení tarifů stojí v čele Francie podporovaná Španělskem a dalšími státy.

Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR, prezidenta Sdružení automobilového průmyslu a člena představenstva Škody Auto Martina Jahna by obchodní válka nikomu neprospěla. „Vyhrocenou obchodní válku s Čínou“ si podle něj nepřeje nikdo. „To by určitě nebylo v zájmu Evropy. Je potřeba si najít s Čínou vyváženou obchodní politiku.“ Svaz bude toto téma i nadále pečlivě sledovat a informovat členy o jakémkoli relevantním vývoji.

České Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) vzalo uvalení cel na vědomí, ale vnímá je jako rizikové. Dodatečná cla podle zástupců českého autoprůmyslu základní problémy čínské konkurence neřeší a můžou se ukázat naopak jako kontraproduktivní.

Bylo to právě odstranění obchodních bariér, co vedlo v posledních desetiletích k rozšíření mezinárodního obchodu a růstu prosperity – zejména pokud se jedná o sektor automotive, který je založen na silném exportu, upozorňuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAPu.

Hledisko, které nemůže být opomíjeno, souvisí s dovozem surovin a komponentů z Číny. Víc než 90 procent klíčových materiálů pro výrobu elektrických vozidel i samotné baterie dováží evropské automobilky z Číny. Zvýšení cen těchto importů nebo dokonce jejich blokace by bylo pro domácí výrobce velkým problémem.

Máme za to, že samotná antisubvenční opatření, jako jsou dodatečná cla, problémy, kterým automobilový průmysl čelí, nevyřeší. Potřebujeme naopak systémový přístup, který podpoří silné stránky evropského průmyslu, které zvýší jeho konkurenceschopnost a otevřou nové trhy,“ doplňuje Petzl.

Čínský import automobilů do EU v posledních letech výrazně roste. Přesto si EU v oblasti automobilů zatím stále drží kladnou obchodní bilanci.

Sdílet článek:

Skip to content